ישנן דרכים רבות להתחבר לתרגול היוגי, מתרגול קריות ומדיטציות, תזונה יוגית, תרגול

הבסיס הערכי שהעביר לנו פטאנג’לי עם היאמאס והניאמאס ועוד ועוד. 

חלק מהרגלי התזונה היוגית כוללים גם דיאטות מיוחדות לניקוי הגוף, כאשר גם פה כמו בתרגול הפיזי יש צורך במשמעת והתחייבות.

כאשר אנחנו מודעים לכך שצריך לשנות משהו, המודעות הזו עוזרת לנו להביא את עצמנו לנסות ולעשות משהו שיוכל לעזור לנו בשינוי. מישהו אמר שיותר קל לשנות את הדת שלנו מאשר לשנות את הרגלי האכילה….וזה כל כך נכון.

 מהי הדיאטה הירוקה?

זוהי דיאטה יוגית שבה אנו אוכלים במשך 40 יום רק אוכל ירוק, זה אומר: סלטים, ירקות מאודים, שעועית מאש, פירות ירוקים, נבטים וכדומה. במהלך הדיאטה ניתן לשתות תה יוגי (מתכון מצורף).

הדיאטה מנקה את הכבד ומשחררת רעלים מגופנו, מנטרלת חומציות, משפרת את עור הפנים, עוזרת לירידה במשקל ונותנת תחושה מרוממת.

אם אינכם יכולים להתחייב ל-40 יום אפשר להתחיל עם 3 ימים או שבוע. התרגול של 40 יום הוא כדי לשבור הרגלים ישנים.

כשסיימתם את תקופת הזמן שהקצבתם לדיאטה, הוסיפו בהדרגה עוד פירות וירקות, דגנים וקטניות.

 הכבד הוא איבר שמבצע את תהליכי חילוף החומרים, הוא חשוב לבריאות מערכת העיכול והמערכת החיסונית וגם עוזר בסילוק רעלים מהגוף.

כאשר הכבד לא מתפקד כמו שצריך יכולות להופיע תופעות כמו: עצירות, משקל יתר, עייפות, דיכאון, בעיות עור, כאבי פרקים, אלרגיות ועוד.

גם רגשות, כעסים למשל, שמצטברים בנו יכולים לפגוע בכבד.

ברפואה הסינית הכבד נחשב לאיבר שאחראי לזרימה תקינה של צ’י (פראנה – כוח החיים).

 עוד דבר חשוב הוא להתכונן לדיאטה: לדאוג שיש תמיד את האוכל הירוק זמין בבית, לספר לסביבה כדי לקבל תמיכה ולהיות באופן כללי בסביבה שמעודדת תהליכים כאלו עד כמה שאפשר.  אפילו לעשות את הדיאטה ביחד עם עוד חברים או בני משפחה יכול לתת הרבה תמיכה לתהליך.

אנשים יכולים להגיב בדרכים שונות, במיוחד אנשים שדרך חיים יוגית אינה מוכרת להם, אולם אתם יכולים גם לתת השראה לאחרים ולהעלות את המודעות בסביבתכם.

מבחינה אנרגטית יכול להיות שתרגישו עייפים יותר או שתרגישו הרבה יותר אנרגטיים לעשות וליצור.

חשוב לכבד את הגוף שלנו ולזכור לנוח כשמרגישים עייפים ולשמור על איזון ומתינות בכל מה שנעשה.

 תרגול קונדליני יוגה מתאים ותומך לדיאטה הירוקה:

סיטאלי פראנאיאם:  הנשימה מקררת ומרגיעה את הכבד ומחשבות ורגשות סוערים שעולים  במהלך הניקוי.

 קריות לכבד:

* Let the Liver live

*How to relieve inner anger

*Exercise set for the Liver, colon and Stomach – KY for youth and joy

 

* שרית מתארת את החוויה:

בפעם הראשונה שחוויתי את “הירוקה” התעוררו בי הבנות, (לא כאלה של מחשבה , אלא כאלה של חוויה), בקשר לרטט המיוחד שכל צבע נושא בתוכו. יכולתי  להרגיש את האיכות המיוחדת של הירוק, ששולט בעולם הצומח, שהוא הכי קרוב בשרשרת המזון לאנרגיה הראשונית, הטהורה של השמש, הכי קרוב לאנרגיית החיים המעודנת, לפראנה.

הרגשתי קלילה, שמחה, מלאת מרץ, ומאוד מרוצה מהקילוגרמים העודפים שנשרו… ומאז אני מקדישה בכל שנה, במעבר שבין החורף לאביב, 40 יום של ירוק. תחושות הגילוי וההיי כבר לא כמו בפעם הראשונה, אבל כמו בכל תרגול רוחני, עם הזמן, התועלת של המחויבות נושאת פירות כמעט בלתי-נראים, אבל טעמם המעודן מגיע עמוק, תומך בתהליך הזיקוק של העצמי.

* גלי מתארת את החוויה:

הדיאטה הירוקה הביאה אותי לתהליך נפשי עדין ומרומם. חוויתי פרץ של יצירתיות והשראה, הרגשתי טוב מבחינה פיזית, עור הפנים שלי היה זוהר וחלק וכמובן ירדתי במשקל.

לאחר סיום הדיאטה הרגשתי שמשהו פנימי השתנה ביחס שלי לאוכל, למודעות של מה אני אוכלת ואיך גם הגוף מגיב אחרת כאשר אני אוכלת אוכל יותר טמאסי וכבד. מפעם לפעם יש עוד שינוי קטן שאני רואה, ולטווח ארוך אני מברכת כל פעם מחדש על ההחלטה לעמוד בהתחייבות שלי ל-40 יום.

מבחינת האוכל עצמו יש הרבה מה לאכול, ניתן להיות יצירתיים במטבח ולהמציא מאכלים חדשים כל פעם. זה ממש מפתיע מה ניתן לעשות עם האוכל – סושי, פשטידה (כן….בלי ביצים), קציצות, שייקים, מרקים ועוד.

טיפים לבישול ירוק:

*לפשטידות בלי ביצים ניתן להשתמש בעדשים ירוקים מבושלים. לאחר הבישול, כשהעדשים רכות טוחנים אותן בבלנדר ומוסיפים לירקות.

*סושי – במקום אורז מדביקים אבוקדו על אצת הנורי ומעל שמים את המלפפון, אפשר גם להוסיף שעועית מאש מונבטת או כל דבר (ירוק) שעולה על דעתכם.

* מרק ירקות\אפונה\קישואים\ברוקולי – מומלץ להוסיף קולורבי כדי לקבל סמיכות במרק.

תה יוגי:

התה טוב לדם, למערכת העצבים, למעי ולעצמות. עוזר בהצטננות, שפעת וחולשה פיזית ומסייע בשמירה על עיכול טוב, כוח ותומך במערכת החיסונית.

 300 מ”ל מים

2 חתיכות של ג’ינג’ר טרי

3 חתיכות ציפורן

4 חתיכות הל ירוק, שבורות

4 כדורי פלפל שחור

חצי מקל קינמון

רבע כפית תה שחור (או תיון)

חצי כוס חלב או תחליף

דבש, בשביל להמתיק (אופציה)

 הרתיחו את המים והוסיפו את התבלינים, כסו והמשיכו להרתיח 10 עד 15 דקות.

הסירו מהכיריים, הוסיפו את התה השחור והניחו לו להתפזר 1-2 דקות.

הוסיפו חלב ו\או דבש, הביאו שוב לרתיחה, ערבבו והגישו. (כוס אחת).

 

* לאנשים בעלי בעיות רפואיות חובה להתייעץ עם רופא או מישהו מוסמך לגבי הדיאטה. המידע

   בכתבה מבוסס על ידע יוגי ממסורת של אלפי שנים, אולם חשוב לקחת בחשבון שלא מתאים

   לכל אחד ואחת.

גלי ליבנה Sat Puran Kaur

healingstar11@gmail.com